Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παρατηρούν το παιδί κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής του έτσι ώστε να μπορέσουν να εντοπίσουν κάποιες ενδείξεις που μπορεί να υποδεικνύουν κάποια μορφή αυτισμού. Αυτό κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό καθώς όσο πιο γρήγορα γίνει η ανίχνευση τόσο πιο έγκαιρη και αποτελεσματική θα είναι και η θεραπεία του παιδιού δεδομένου ότι οι προοπτικές για πρόοδο αυξάνονται αν η παρέμβαση στον αυτισμό αρχίσει από τη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
Πρώιμες ενδείξεις του αυτισμού
Το παιδί δεν αναζητά το θήλαστρο όταν το τραβήξουν, εμφανίζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη της γλώσσας, δεν απλώνει τα χέρια του , δεν χαμογελάει , δείχνει ευαισθησία σε χαμηλούς ήχους και αδιαφορία στους δυνατούς ήχους.
Autism Observation Scale for Infants (AOSI) (μέχρι τον 6ο μήνα)
- Το παιδί δε χαμογελάει και δεν ανταποκρίνεται στο χαμόγελο των άλλων.
- Δεν ανταποκρίνεται όταν το καλούν με το όνομά του.
- Μειωμένη δραστηριότητα στην ηλικία των 6 μηνών με συνοδεία υπερβολικής ευερεθιστότητας.
- Εστίαση της προσοχής σε ορισμένα αντικείμενα.
- Μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση.
- Απουσία εκφράσεων του προσώπου κοντά στην ηλικία των 12 μηνών.
- Έλλειψη βλεμματικής επαφής του παιδιού με άλλους ανθρώπους και το περιβάλλον γενικότερα.
- Στην ηλικία του ενός έτους τα παιδιά παρουσιάζουν δυσκολίες επικοινωνίας, έκφρασης και γλώσσας προβαίνουν σε λιγότερες χειρονομίες και κατανοούν λιγότερες φράσεις.
Ενδείξεις μετά τον 5ο με 6ο μήνα.
- Ασυνήθιστα ήρεμη συμπεριφορά ή συνεχές κλάμα και ουρλιαχτό που δεν σταματά και ακαταστασία στον ύπνο.
- Έντονη δυσφορία στο χάιδεμα, στην αγκαλιά και έντονη ανάγκη για κούνημα από όποιον ασχολείται μαζί τους.
- Προσκόλληση σε ασυνήθιστο βαθμό σε ένα μόνο άτομο
- Έντονη αντίδραση στην αλλαγή πάνας ή όταν βρίσκονται σε ψηλή επιφάνεια για την αλλαγή (π.χ το κεφάλι φεύγει πίσω).
- Στερεοτυπικές επαναλαμβανόμενες κινήσεις των χεριών ή του σώματος.
- Πολλά παιδιά δεν ανέχονται να είναι γυμνά ή ντυμένα.
- Το επίπεδο εγρήγορσης του παιδιού καθώς και ο τρόπος που θηλάζει ή τρώει.
- Μια γενικότερη αίσθηση των γονιών ότι κάτι δεν πάει καλά και το παιδί τους συμπεριφέρεται παράξενα.
- Δεν απλώνουν τα χέρια τους να τα πάρουν αγκαλιά και όταν είναι αγκαλιά σφίγγονται και να δυσανασχετούν.
- Αποφεύγουν να δείχνουν άτομα ή αντικείμενα.
- Απουσία εκφράσεων στο πρόσωπο όταν το παιδί κοντεύει την ηλικία των 12 μηνών.
- Απουσία παραγωγής λέξεων στην ηλικία των 18 μηνών και συνδυασμού λέξεων στην ηλικία των 24 μηνών.
- Διακοπή γλωσσικής ανάπτυξης τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής
- Έλλειψη αμοιβαιότητας στη μίμηση, την έκφραση ή τις κινήσεις του ατόμου που το φροντίζει. Δεν συμμετέχει σε προγλωσσική συζήτηση.
Κατά τη διαδικασία της διάγνωσης, θα συγκεντρωθούν πληροφορίες, σχετικές με την συναισθηματική , νοητική και σωματική ανάπτυξη του παιδιού, για να ετοιμαστεί και να εφαρμοστεί το κατάλληλο για την περίπτωση πρόγραμμα θεραπείας, εκπαίδευσης και αποκατάστασης.
Φωτογραφία από karelinlestrange από το Pixabay